Teatre
Entre el tardofranquisme i el
període democràtic
Josep Maria Benet i Jornet
Va ser un
dramaturg nascut a Barcelona. Va inspirar-se en el teatre castellà de Buero
Vallejo i en el nord-americà. Això va reflectir-se en la seua obra ‘Una vella,
coneguda olor’ (1963). Va tindre una etapa de teatre imaginatiu (La desaparició
de Wendy); però el seu teatre es caracteritza pel realisme. Benet també va
escriure novel·les i va treballar de guionista. Va publicar més de 40 obres i
en 2013 li van donar el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes. Va morir el 6
d’abril de 2020 per COVID-19.
Manuel Molins
És un professor i
dramaturg valencià. La seua formació teatral és producte d'una activitat
personal intensa, continuada i independent, tant de l'Escola d'Art de Madrid com
de la de Barcelona. També s'ha interessat per la direcció escènica i pel
muntatge d'espectacles, partint de textos o de poemes d'autors com Joan Fuster,
Vicent Andrés Estellés o Mercè Rodoreda. Destaquen obres com 'Happy Birthday to
you', 'Centaures', 'Combat', 'Tànger'...
Des de finals dels anys vuitanta
i noranta
Sergi Belbel
És un escriptor i
director de teatre català, que fou guardonat amb el Premi Marqués de Bradomín
per ‘Caleidoscopis i fars d’avui’, que s’estrenà en 1986. La seva activitat
teatral no tan sols es redueix a l'escriptura sinó que s'amplia al camp de la
direcció d'escena, i des de 1988 és professor de l'Institut del Teatre de
Barcelona. L'any 2002 fou guardonat amb el Premi Max de les Arts escèniques per la
seva obra 'Després de la pluja'.
Lluïsa Cunillé
És una dramaturga
catalana. Ha escrit obres com 'L’Afer', 'L’Aniversari', 'L’Accident', 'Boira'... totes
elles guardonades.
Carles Alberola
És un dramaturg,
actor i director valencià. Amb l'obra teatral 'Besos', Alberola aconsegueix un gran
èxit a Madrid i a Barcelona. Els darrers anys ha desenvolupat una intensa
carrera televisiva a Canal 9 en sèries com 'Socarrats'.
Rodolf Sirera
Rodolf Sirera (València,
1948) és un dels grans autors vius en català, amb una producció extensa
iniciada a finals del 60 del segle passat. La seua tasca de dramaturg va estar
acompanyada d’altres ocupacions, com les activitats de grups del teatre
independent (1968-1976). En aquests anys
la seua escriptura estigué vinculada als muntatges teatrals que varen fer aquests
grups de teatre. Tot i això, també és d’aquest període ‘Plany en la mort
d’Enric Ribera’ (1972), una de les obres més destacables del moment. És un dels
primers textos seus en què posa en relleu l’experimentació amb el llenguatge
teatral i amb els seus límits.
Des de la segona
meitat dels noranta es centrà en l’escriptura, a l’àmbit teatral i a la
televisió, mitjà en què s’ha esdevingut un referent com a guionista de sèries,
en català i castellà. Hi ha una part de la seua producció que ha estat coescrita
amb el seu germà Josep Lluís.
Podem observar-ne
diferents etapes:
La primera
(1969-1971) es caracteritza per un fort compromís amb la llengua i per la història
dels valencians, dins un context de recuperació d’un teatre en llengua
catalana. Trobem textos com ‘La pau’,
així com la primera de les trilogies escrites amb Josep Lluís (La desviació de
la paràbola).
A la segona etapa
(1978-1984) es situen ‘El verí del teatre’ i ‘L’assassinat del doctor Moraleda’.
L’escriptura de Rodolf Sirera ja es troba desvinculada dels grups de teatre i, fruit
del nou context democràtic i de la seua voluntat d’esdevenir, resulta més
variada, amb interès per treballar les formes, gèneres, i models textuals de
procedència diversa. Comptem amb peces com 'Arnau', 'La primera de la classe' o 'Funció de gala', totes amb característiques particulars.
En la tercera
etapa (1984-1994) assistim a la segona trilogia coescrita amb Josep Lluís
(Trilogia de les ciutats). A més, tenim més obres que suposen un punt de
maduresa respecte a una evolució que sembla haver trobat formes i maneres
personals, identificadores de l’escriptura de Sirera: la investigació amb
elements del llenguatge teatral, el treball amb diferents plans ficcionals,
etc. Destaca ‘La caverna’, obra en la qual introdueix elements de reflexió
personal.
Després d’uns
anys de silenci, Sirera tornà a finals dels noranta amb ‘Punt de fuga’ (1999),
obra en la línia d’escriptura més personal i d’experimentació formal. Aparegué
la tercera trilogia coescrita amb Josep Lluís (Europa en guerra). Va fer també traduccions i adaptacions teatrals. En les seues obres tracta fets històrics,
però els personatges i les peripècies són inventades.
Narrativa
Mercé Rodoreda
Rodoreda escriu 'La plaça del Diamant' (1962) en la seua etapa de maduresa, més
de dos dècades després que la seua trajectòria clarament ascendent es vera truncada
pel triomf franquista, l'exili i la Segona Guerra Mundial. Aquests
esdeveniments es reflectiren en les seues obres posteriors, les quals varen ser
les que inauguraren la seua etapa de maduresa, tant des d'un punt de vista
tècnic (domini estructural i estilístic), com des d'un punt de vista temàtic.
Les obres d'aquest període es varen centrar en heroïnes que, des de la
maduresa, recorden el seu passat i manifesten la inexorable certesa d'haver
perdut la joventut. A més a més, fa servir l'estructura de final obert que dóna
certa esperança de felicitat en la vida dels personatges principals (no com en
el tercer període, on els finals es tornen tancats). En aquest darrer període
tant els protagonistes masculins com els femenins arriben a la vellesa i moren,
cloent així la seua trajectòria vital. D'altra banda, s'ha de destacar també
que el temps ha fet oblidar o superar algunes de les frustracions de l'autora i
això comença a insinuar-se en les seues narracions, on les relacions entre els
homes i les dones ja no són tan antagòniques com en l'etapa dels Anys
d'aprenentatge.
En el context d’escriptura
Enric Valor
La tasca cultural
d' Enric Valor s’estén en tres eixos: el gramàtic, l’editor de rondalles i narrador.
Destaquem estudis com 'La flexió verbal' i altres manuals gramaticals i
ortogràfics. Pel que fa a les rondalles, és important 'Rondalles Valencianes',
com a resultat d’una intensa tasca recopiladora de narracions populars
per totes les comarques valencianes. Per últim, és un narrador molt original
basat en el realisme de europeu del
segle XIX (Zola, Balzac). Obres: 'L’ambició
d’Aleix', les novel·les que constitueixen 'El cicle de Cassana', 'La idea de
l’emigrant'.
Maria Beneyto
És poeta i
novel·lista i destacà a partir dels difícils anys 50, amb el poemari 'Ratlles a
l’aire' i la novel·la 'La dona forta', obra de personatge col·lectiu que segueix l’estructura utilitzada per altres escriptors en aquell moment.
Maria Aurèlia Capmany
(1918-1991)
Narradora, autora
de teatre i assagista, és una de les figures literàries més
polifacètiques de la literatura catalana. L'any 1947 quedà finalista del Premi
Joanot Martorell amb 'Necessitem morir' i el guanyà l’any següent amb 'El cel no
és transparent'. El seu prestigi com a narradora li arribà amb 'Betúlia'. Com a
assagista, dedica nombrosos articles i estudis als temes al voltant de la dona
i també sobre diversos aspectes de la cultura i de la societat catalanes. En assaig destaquem 'La dona a Catalunya'.
Període que va de la postguerra
a l’actualitat
Quim Monzó
Narrador, articulista
i traductor, és una figura rellevant de la literatura catalana contemporània.
Treballa com a grafista i com a corresponsal de premsa. Destaca en narrativa
breu: 'Mil cretins' o 'Moulinex'. Autor també de la novel·la 'Benzina'. Temes:
crítica a la societat de consum, transsexualitat, límits entre realitat i
ficció...
Isabel Clara-Simó
Escriptora i
periodista. Des que guanyà el Premi Víctor Català amb el seu primer llibre ha
publicat una cinquantena de títols de tots el gèneres: novel·la, narrativa
breu, narrativa juvenil, teatre, poesia... Obres: 'Raquel', 'La visita', 'El meu
germà Pol', 'Jonàs', 'El gust amarg de la cervesa'...
Maria Mercè Marçal
Poeta, traductora
i narradora. Es donà a conèixer l’any 1977 amb el recull de poemes 'Cau de
llunes'. Des de llavors publicà diversos poemaris (Desglaç). També va escriure
novel·les. A més de prendre part activament en la vida literària catalana,
participà en política i en moviments com el feminista, que no abandonà mai.
Presència de dones al context
d’escriptura de 'La plaça del diamant' i posterioritat
En el context
d’escriptura: Maria Aurèlia Capmany, Maria Beneyto, Concepció Maluquer, Beatriu
Civera.
De la postguerra
a hui: Carme Riera, Maria Mercè Marçal, Isabel-Clara Simó.
Poesia
Vicent Andrés Estellés
Situem ‘Llibre de Meravelles’ en la seua segona etapa de producció (1939-1970), la qual està majoritàriament centrada en la postguerra valenciana. Així, a finals dels cinquanta comença a escriure 'Llibre de Meravelles' i l’acaba a finals dels seixanta. En aquesta etapa el poeta se sent atret per diverses orientacions estètiques: realisme compromès, simbolisme, intents d’innovació… Publica títols com ‘L’amant de tota la vida’ (1965) i és lector de Pablo Neruda o León Felipe, al mateix temps que influeix en autors valencians.
En el context d’escriptura
Salvador Espriu (1913-1985)
És justament a la
dècada de 1960 quan es va fer més popular: esdevé un símbol de reivindicació per a
Catalunya i el consideren ‘el poeta del poble’. A l’any 1971 publicà un llibre
de poemes: 'Setmana Santa', amb el qual guanyà el Premi de la Crítica de poesia
castellana, tot i que la obra era en català.
Joan Oliver i Sallarès (1899-1986)
Sota el pseudònim
de Pere Quart, escrivia poesia i teatre. Es considera un dels autors més
importants de la literatura catalana del segle XX. La seua obra rep influències
del realisme, amb un to escèptic influenciat per la Guerra Civil i el posterior
exili familiar. Trobem obres com ‘Oda a Barcelona’ o ‘Poesia de Pere Quart’.
Posterioritat
Josep Maria Llompart (1925-93)
Com Estellés, va
escriure poemes de temes populars i estètica realista. Estigué influenciat per
la ‘Generación del 27’. No obstant, a partir de l'any 1980 (amb Mandràgola), abandona
el realisme i inicia una etapa de
reflexió sobre la mort i amb un llenguatge molt elaborat.
Joan Brossa (1919-98)
Es considera el poeta més important avantguardista
(introdueix, per tant recursos innovadors) de la segona meitat del segle XX.
Així, com Estellés, ha emprat diverses formes mètriques: des de sonets,
romanços, quartets… fins al vers lliure. Alguns títols de poesia són 'Mom' (1988)
o 'Poesia visual' (2003).
No hay comentarios:
Publicar un comentario