sábado, 29 de agosto de 2020

VALENCIÀ. COMENTARI LITERARI: Faré cançoneta nova (Guillem de Peitieu)

 Esther Serrano Franco, 1r Batx. B

COMENTARI LITERARI

Anem a comentar la poesia trobadoresca “Faré cançoneta nova” de Guillem de Peitieu: trobador, escriptor, poeta i compositor del segle XII.

Per a començar, exposarem en primer lloc l’estructura formal del poema:

Està compost per sis estrofes que tenen sis versos cadascuna, excepte l’última, que en té a soles quatre. La mètrica es un tant irregular, ja que encara que quasi tots els versos són octosíl·labs, hi trobem alguns que són enneasíl·labs (vers 7) i heptasíl·labs (vers 17). Es tracta, per tant, de versos d’art menor excepte en el cas dels enneasíl·labs, que són d’art major.

Les figures retòriques més significatives són les següents:

- Apòstrofe (v.20) fent referència a la persona a la qual es dirigeix, apareix entre comes.

- Derivació: lliure, lliura (vv.8 i 10, respectivament).

- Encavalcament del vers 4 al 5 (es trenca el sintagma nominal).

-  Anàfora: els versos 21 i 25 (quarta estrofa) comencen per “si”.

- Metonímia: (v.26: ...”em plora el rostre”). Designa el tot (rostre) per la part (els ulls).

Pel que fa al l’estil emprat, parlaríem de trobar leu, un estil planer i entenedor, on tot s’exposa amb claredat.

Quant al gènere, és una cançó, el qual ens condueix directament al tema principal: l’amor cortés, puix totes les cançons són composicions en què el trobador (jo poètic) expressa el seu amor apassionat i dolorós envers la dama. Ho fa de dos maneres: dirigint-se directament a la seua senyora (v. 23: Sapigueu que tant us am...) i parlant d’ella en tercera persona (v.15: L’adore...)

Un altre punt és el resum del contingut de la cançó, per estrofes:

A la primera estrofa diu que la seua dama (Midons) vol que li demostre el seu amor i què ell sempre estarà vinculat a ella, és a dir, li serà fidel.

En la segona estrofa, deixa caure que està sotmès a ella i que la necessita. El seu cor està embruixat i li pertany a la dama.

En la tercera estrofa, quan remarca que és més blanca que l’ivori, ens trobem amb un explícit cas de idealització en què el trobador descriu la dama segons el ideals de bellesa, ja que la pell pàl·lida era un en aquell moment. Repeteix que l’ama i que la desitja, independentment del lloc.

A la quarta estrofa, la culpa de que amar-la li provoca dolor, i més patirà si no és acceptat.

En la quinta estrofa, torna a lamentar-se i li proposa gaudir. Menciona un joglar conegut de l’època (Daurostre).

En l’última estrofa, conclou repetint que l’ama i  li fa un elogi dient que és la més bella de totes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario